úterý 27. prosince 2016

Minirecenze: Básnická sbírka Mademoiselle od Backstage Books.


Nedávno se ke mně dostala kniha od nakladatelství Backstage Books, se kterým už dlouhodobě spolupracuji a jejíž úryvek jste měli možnost přečíst si výše. Jsem za ni neskutečně ráda, protože pro mě představovala výzvu. Já nejsem moc na básně a básnické sbírky celkově. Nikdy mě příliš nelákaly moderní básně, nerozuměla jsem jim a celkově mi přišly divné, protože řada moderních básníků nedodržuje taková ta klasická pravidla a totálně kašle na nějaké rýmy a další básnické znaky. Spíše tíhnu k autorům jako jsou Vítězslav Nezval nebo Jaroslav Seifert. Kdysi jsem dokonce básně skládala, ale vždycky jsem se snažila dodržovat tu klasickou strukturu, kterou nás učili na škole. A když se ke mně dostala Mademoiselle od Jolana Ševčíková, řekla jsem si, že pro jednou nezanevřu na nové české autory básní a přečtu si něco, co by mě snad přimělo změnit názor.

A upřímně musím říct, že jsem byla velice mile překvapena. Neříkám, že jsem v této sbírce nenarazila na básně, které  se mi nelíbily, které jsem považovala za divné bez hlubšího významu. Což je něco, co v básních hledám. A teď mě tak napadá, že možná není problém s básních a jejich autorech, ale ve mně, protože modernímu básnictví nerozumím a třeba tam někde ten hlubší význam je schovaný a já ho nevidím. Nicméně zpátky k recenzi. Ale na druhou stranu jsem zde našla básně, které mě naprosto nadchly a zalíbily se mi. Našly se zde básně, které pro mě měly svůj speciální a hlubší význam, což je něco, co oceňuji. Jakoby mi některé z nich doslova promlouvaly do duše a nutily mě k zamyšlení.  

Mnohé z nich byly precizně zrýmované a bylo vidět, že autorka skutečně přemýšlela nad tím, co píše. Zamýšlela se nad tématem básní a hrála si se slovy a jazykem. A to velice oceňuji. Věřím, že každý čtenář si v této sbírce najde básně, které se mu zalíbí a které ho osloví. Básně jsou vtipné a mnoho z nich je moderně materiálních. A zesměšňuji náš moderní svět, který si mnozí z nás bez materiálních vymožeností nedokážeme představit.  


Závěrem musím konstatovat, že tato sbírka skutečně zásadně ovlivnila můj názor na moderní básně a rozhodně to není poslední básnická sbírka, kterou jsem držela v ruce. A ráda si přečtu další podobně laděné básnické sbírky a nechám se přesvědčit o tom, že nová generace básníků rozumí tomu, co to znamená napsat dobrou báseň a nebude jen nesmyslně skládat slova za sebe, aby se to jakž takž rýmovalo, a nebo vůbec, hlavně aby to jako báseň vypadalo. 


Oblíbené příspěvky